Esko Seppänen
01.09.2013 |
Näkökohtia vasemmiston tilasta |
50 huomiota vasemmiston uusiutumisen suunnasta/Esko Seppänen Forssassa 31.8.2013
1 Vasemmiston kuuluu olla köyhän puolella. ”Ken
maasta hyisen hallan loi pellot viljavat, ken nosti tehdasvallan ja
linnat korkeat, ken riemut rikkahille luo, vaan kyynelmaljan itse juo?”
Tämä esitykseni tässä Suomen Työväenpuolueen
Forssan kokouksessa vuonna 1903 hyväksytyn ns. Forssan ohjelman
110-vuotisjuhlassa ei ole mikään uuden ohjelman luonnos. Tarkoitukseni
on osoittaa, että vasemmiston kyynelmaljaan on runsaan 100 vuoden aikana
kertynyt monia sellaisia uusia murheita, jotka kaipaavat aatteellista
pohdiskelua ja uusia linjauksia.
2
Vasemmisto pihtisynnytettiin Ranskassa vuonna 1789 vaatimaan valtaa
kansalle. Synnytyksen kätilönä toimi väkivalta. Vallankumouksen lapsena
syntynyt vasemmisto on sen jälkeen toiminut 224 vuotta tasa-arvoisen ja
oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta. Kun sana ”vasemmisto” kuvasi
alun perin Ranskan kansalliskokouksessa eli maailman ensimmäisessä
parlamentissa istumajärjestystä puhemiehen näkökulmasta katsottuna,
vasemmiston on oltava enemmän kuin pelkkä istumajärjestys.
3
Sana ”vasemmisto” kiinnittyy historiallisesti sanaan ”sosialismi”. Jos
ei haluta vain parempaa kapitalismia vaan kapitalismia parempaa, on
pakko kiinnittyä jonkin sortin sosialismiin, vaikka sillä sanalla on
raskas historiallinen painolasti. Entiseen väkivallalla kuorrutettuun
reaalisosialismiin ei ole paluuta, eikä ole, mihin palata.
4
Vasemmiston erilaiset oppi- ja aatesuunnat ovat suoraan tai epäsuorasti
vanhan sosialidemokraattisen työväenliikkeen perintöä. Me kaikki
vasemmistolaiset olemme historiallisesti jonkin sortin demareita yhdellä
aalla (eli sosialisteja). Osa tovereista ei kuitenkaan tunnustaudu
sosialisteiksi vaan on vasemmistossa pelkästään sosiaalisista syistä
puolustamassa sosiaaliturvaa kahden aan sosiaalidemokraattina.
Luokkatietoisuuden ikoni tohtori Marx ei nähnyt ristiriitaa yhtäältä
työläisten elämän vähittäisten parannusten ja toisaalta kertarysäyksen
eli vallankumouksen tavoittelemisen välillä. Vasemmistoon mahtuu monen
sortin väkeä, ja puolueet ovat sen sorttiasema.
5 Ei ole vain yhtä laatua oikeaa sosialismia. Sosialismin
määritelmien skaala alkaa siitä, että ”sosialismia on kaikki harrastus
yhteiskunnan parantamiseksi” (Proudhon) tai että ”päämäärä ei ole
minulle mitään, liike on minulle kaikki kaikessa” (Bernstein). Vuoden
1903 Forssan kokouksessa hyväksymä ohjelma edustaa järeämpää linjausta:
”Yksityistuotannon syrjäyttäminen tekee yksityisomistuksenkin
tarpeettomaksi ja vahingolliseksi, samalla kun kehitys luo
välttämättömät henkiset ja aineelliset edellytykset uusille
yhteistuotantomuodoille, joiden perustuksena on, että yhteiskunta
omistaa tuotannon välikappaleet.” Forssan ohjelmassa sosialismi siis oli
tuotantovälineiden yhteisomistusta.
6
Vasemmiston tavoite ei kuitenkaan voi olla kaiken yksityisomistuksen
kumoaminen. Omalla työllä hankitun henkilökohtaisen omaisuuden tulee
olla valtiovallan erityisessä suojeluksessa.
7
Kiinnostava on Eduard Bernsteinin näkemys siitä, että sosialismi on
samaa merkitsevä sana kuin demokratia. Sosialismin määritelmä olisi
sillä kuitattu, jos tiedettäisiin, mitä on demokratia. Demokratia on
kuitenkin aivan yhtä vaikeasti määriteltävä käsite kuin sosialismikin.
Kun reaalisosialismi oli valtiomonopolistista
sosialismia ja yhden puolueen valtaa, siitä oli demokratia kaukana.
Siitä todellisuudesta, että sanoilla on oma historiansa, ei vasemmisto
vapaudu vielä pitkään aikaan.
8
Demokratiaa eli kansanvaltaa on sekä suora demokratia
kansanäänestyksineen ja kansalaisaloitteineen että edustuksellinen
demokratia ja parlamentarismi, jossa vähemmistö voi vapaasti pyrkiä
enemmistöksi. Vapaat vaalit tai pelkkä parlamentarismi ovat demokratian
tärkeitä – mutta eivät kaiken kattavia – ulottuvuuksia. On vain
kansallista demokratiaa, eikä ylikansallinen (EU-)demokratia eli
kansanvalta ilman kansaa ole edes teoriassa mahdollinen.
9
Reaalisosialismissa hyväksyttiin ainainen taloudellinen puute ja pula,
kun arveltiin, että se on sosialismia. Sosialismista tiedostettiin
alussa vain se, että sen piti olla erilaista kuin kapitalismi, ja tässä
mielessä se erosi kapitalismista viimeisen päälle. Kun luultiin, että
alussa pitää kärsiä, jotta lopussa kiitos seisoo, se ajattelutapa ei
toimi tänään. Valtaväestö eli nykyajan keskiluokka ei osta vaaleissa
sellaista aatetta, joka perustuu köyhyyteen (vaikka se jakautuisi tasan
ihmisten kesken) ja joka pakottaa väkivallan uhkan alla kärsimään
puutetta ja kurjuutta. Kun politiikka on kamppailua nimenomaan
keskiluokan sieluista, kapitalismilla on ollut erikoistarjouksessa
taloudellinen kasvu. Sitä eivät edes vihreät aseta kyseenalaiseksi
tervehtimällä ilolla lamaa ja laskukautta.
10 Kun vasemmisto ei pääse sosialismia pakoon. yksi
vaihtoehto on lisätä sanaan joku etuliite ja puhua esimerkiksi uus-,
luomu- tai ekososialismista. Toinen vaihtoehto on panna sen eteen joku
adjektiivi ja puhua esimerkiksi vapaasta tai punavihreästä sosialismista
tai monien maiden laitavasemmiston tapaan demokraattisesta
sosialismista. Käsitteet
ovat valtaa. Joka tapauksessa vasemmiston pitää luonnostella oma
ihanneyhteiskuntansa ja siihen johtava tiekartta uskottavaksi rampiksi
pois kapitalismin valtatieltä. Jos vasemmistolla ei ole uskottavaa omaa vaihtoehtoa, se on vielä kauan sidoksissa kapitalismiin kuin kalat sellaiseen happiköyhään veteen, jossa veden seisoessa paska nousee pinnalle.
11
Sosialismi – mitä se sitten onkin – ei seuraa luonnonlain varmuudella
kapitalismia. Kapitalismi on joustava ja nopeasti itsensä uudistava
systeemi, jolle ovat ominaisia taloudelliset paiseet, kuplat, kriisit ja
lamat. Niistä systeemin häiriöistä se on aina toipunut – ja toipunee
taas. Silti pitää kysyä, piilevätkö kapitalismin sisällä sen omat
haudankaivajat? Onko kapitalismin parasta ennen-päiväys jo ohitettu. Kun
reaalitaloudesta irtaantunut finanssikapitalismi valloittaa maailman,
kuluttaako systeemi siinä samalla luomis-, tuotanto- ja
organisoimisvoimansa loppuun ennen kuoleutumistaan? Onko kapitalismi
loppupeleissä kertakäyttöjärjestelmä vai historian huipennus ja loppu,
parasta mitä ihmiskunta on koskaan saanut aikaan?
12
Ilman yhteisöllisyyttä ja yhteistä (kansa)rintamaa ei vasemmisto pysty
murentamaan oikeiston hegemoniaa. Siinä tarkoituksessa sen on luotava
uudenlaisia yhteisöjä. kansankokouksia, kansanjuhlia, taidetapahtumia,
liikuntatilaisuuksia ja ihmisten auttamisen organisaatioita. On
mietittävä markkinoiden olemus, sillä myös uussosialismiin tulee kuulua
markkinat, joille julkinen valta asettaa pelisäännöt keinottelun
torjumiseksi ja systeeminkriisien estämiseksi. Vasemmiston ei pidä
hyväksyä ns. vapaita markkinoita, joilla jokainen toimija saa edistää
omaa etuaan yhteisen edun kustannuksella ilman yhteiskunnan valvontaa
tai sääntelyä. Markkinoiden vapaus on pelkkä illuusio: suuret ja pienet
eivät koskaan ole ns. vapailla markkinoilla tasavertaisia toimijoita.
13 Aika
on kutonut kapitalismista yhteiskunnallisten seittien verkoston. Se ei
ole vain markkinataloutta. Se on paljon enemmän. Se on politiikkaa,
taloutta, tiedettä, taidetta, kulttuuria, viihdettä, uskontoa, sotaa,
rauhaa, leipää, sirkushuveja ja vaikka ties mitä. Myös sen toimitsijat
ovat sekalainen seurakunta vaikka mitä: rikkaita, rakkaita, (vähemmän)
köyhiä, varkaita; pappeja, lukkareita, talonpoikia, kuppareita – ja
varsinkin kuppareita. Kuppaussarvina toimivat pääomat. Tohtori Marx
kuvaili yksien harjoittamaa toisten kuppaamista jotensakin siihen
tapaan, että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää
vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se
sitä imee”.
14
Vasemmiston sanojen ja tekojen uskottavuutta mitataan sen
osallistumisella – jokainen puolue omassa maassaan – kansan
hallinnoimiseen. Muualla hallitusyhteistyö puolueiden kesken perustuu
aina vasemmisto- ja/tai keskustayhteistyöhön ja vain Suomessa
oikeistoyhteistyöhön. Kokemus Ranskasta, Italiasta, Norjasta, Tanskasta,
Islannista, monista Saksan osavaltioista ja Suomestakin osoittaa, että
ihmisten luottamus laitavasemmistoon vähenee hallitustyössä ja että
hyviä kokemuksia ei esiinny vastaavalla tavalla.
15 Valtio
on hallitsevan luokan hegemonian vahvistamisen väline, jonka avulla
kansalaisia alistetaan valtion valtaan. Vasemmiston pitää määritellä
suhteensa valtiovaltaan: pyritäänkö ihmisiä hallitsemaan valtion
välityksellä vai luodaanko valtiovallan valloittamisen ohella uusia,
yhteisöllisempiä toimintamalleja. Kaikissa oloissa vasemmistolaisen
valtion tulee edustaa positiivista vapautta: kanssaihmistä ei jätetä.
Oikeistohan, jonka ei tarvitse miettiä eikä tuottaa vaihtoehtoja,
edustaa negatiivista vapautta: osa kanssaihmisistä jätetään oman onnensa
nojaan. Sitä ajatustapaa edustavat tämän ajan uusliberaaliset ja
libertaristiset aatteet, jotka ovat yhteensovittamattomia
vasemmistoaatteiden kanssa.
16
Valtion tehtäviin tulee kuulua myös kansakunnan tuotannollisen perustan
vahvistaminen. Sitä varten sen tulee perustaa valtion omistukseen
uusia, tulevaisuutta hyödyntäviä yhtiöitä sen sijasta että valtion
omaisuutta privatisoidaan. Suomen valtion on ensi tilassa
kansallistettava maapohjan sisuksen luonnonrikkaudet, jotka ovat olleet
ei-kenenkään omistuksessa ja joutuneet vastikkeettomasti ulkomaisten
kaivosyhtiöiden vapaaseen hallintaan.
17
Vasemmiston on tuettava vapaata ay-liikettä ja liittouduttava sen
kanssa yhteiskunnan ja sen tuotantosuhteiden muuttamiseksi ja
työntekijöiden etujen turvaamiseksi.
18
Kansanvaltaa, kansalaisten vapautta ja edustuksellista demokratiaa
horjuttaa korporatismi: valtiovallan sekä työnantaja- ja
työntekijäjärjestöjen kolmikantainen, epäedustuksellinen liittouma.
19
Suomalaisen korporatismin linnake on työeläkejärjestelmä, jonka
rahastot ovat jättiläismäinen sijoitusvallan keskittymä. Suomalaisten
työeläkeläisten varoista kaksi kolmannesta on sijoitettu kotimaan
sijasta ulkomaille hyödyttämään vierasta talouselämää ja kansainvälistä
kasinokapitalismia. Eläkerahastot on kansallistettava toimimaan
yhteiseksi hyväksi.
20
Ihmisen kaikkinaisessa tuotannollisessa toiminnassa luonto kuluu.
Maapallolla seitsemän miljardia ihmistä tuottaa entropiaa, mikä
merkitsee alati lisääntyvää epäjärjestystä. Entropialaki on luonnonlaki,
jonka mukaan pitkällä aikavälillä ei ole mahdollista estää sitä, että
ihmisten tuottama järjestys hajoaa, haurastuu, kuluu, jäähtyy, sulaa,
purkautuu, hapettuu, ruostuu, rapautuu, mätänee, lahoaa tai muuttuu
lämmöksi. Kaiken inhimillisen toiminnan lopputulos on ympäristön
kulumista, ilmaston muuttumista, maapallon kemikalisoitumista, merien
saastumista ja epäterveellistä ruokaa. Se on lisää entropiaa, jonka
nopeaa lisääntymistä voidaan torjua uusiutuvalla energialla.
21
Luontoa pitää säästää tulevien sukupolvien käyttöön suosimalla pään
töitä eli biotuotantoa, jonka raaka-aineena on sosiaalisen pääoman koko
varanto: kieli, mieli, tieto, tunne, elämykset, mieli- ja muistikuvat,
tavat sekä sosiaaliset suhteet, käytännöt ja käyttäytymiskoodit. Ne
eivät käytössä kulu eivätkä vähene. Niiden jatkojalostus parantaa
ihmisten luovuutta, toimintakykyä ja yhteisöllisyyttä.
22 ”Työ
käsiemme, hengenkin siis ylevää on työtä. Työ tehty kourin jäntevin voi
poistaa hengen yötä.” Vasemmiston on puolustettava maksutonta
koulutusta kaikille työläisten ja heidän lastensa yhteiskunnallisen
tasa-arvon toteuttamiseksi ja hengen yön torjumiseksi. Vasemmiston on
taattava ihmisille puhdas ruoka ja huolehdittava sen kotimaisesta
huoltovarmuudesta. Vasemmiston on saatava valtio tukemaan
taloudellisesti niitä kanssaihmisiä, jotka ovat menettämässä kotinsa
sisäilman homevaurioihin, eikä yksikään koulu tai päivähoitopaikka saa
sairastuttaa lapsia ja opettajia homesairauksiin.
23
Pään työn ja palvelujen tuotannon kasvu vie pohjaa tohtori Marxin
työarvoteorialta, jonka merkitys on ylitsekäymätön filosofisena oppina,
mutta käytännön taloudessa kehitys on ajanut Marxin teorian ohitse.
Luonnon kulumista ja virtuaalirahan massiivista liikkeellelaskua, joka
vääristää reaalitalouden hinta- ja arvosuhteet, ei voida johtaa
marxilaisittain tavarantuotannosta tai keskimääräisestä työajasta,
vaikkakin kapitalistin voiton suhdeluvun laskutendenssi onkin ilmeinen.
24
Yhteiskunnan perusta on reaalitalous, jossa ihmiset tekevät työtä ja
jossa työstä kasvaa toimeentulo. Palkkatyö on edelleen tärkein työn
tulosten jaon muoto, mutta tärkeä yhteiskunnallinen voimavara on myös
yrittäjyys, joka korvaa palkkatyötä. Vasemmiston on oltava pienen ja
keskisuuren yritystoiminnan puolella suuryhtiöiden ja loismaisten
pankkien, erilaisten varjopankkien ja kaikenlaisten
finanssihyödykkeiden, -turhakkeiden ja -haitakkeiden
liikkeellelaskijoiden mielivaltaa vastaan.
25
Sekä palkansaajien että yrittäjien on maksettava yhteiskunnalle veroja
rehellisesti, kukin veronmaksukykynsä mukaan. Tasa-arvon ja
oikeudenmukaisuuden nimissä on lakkautettava kaikkinaiset työlle ja
pääomalle annetut vero-etuoikeudet ja kitkettävä yhteiskunnasta harmaa
veronkiertotalous ulkomaiden ja veroparatiisien kautta. On estettävä
ansiotulojen muuttaminen pääomatuloiksi ja suurten pääomatulojen
tosiasiallinen kunnallisverovapaus-
26
Työ on tehnyt ihmisestä ihmisen. Jokaiselle kansalaiselle on taattava
työpaikka ja annettava mahdollisuus kuulua työyhteisöön. Tekemättömästä
työstä ei pidä maksaa työkykyiselle ihmiselle kansalaispalkkaa, jonka
työssä käyvät ihmiset joutuvat viime kädessä kustantamaan ja joka pitää
tarjota myös Suomessa oleville ja Suomeen tuleville muiden EU-maiden
kansalaisille.
27
Kansalaispalkan sijasta kansalaisten perusoikeuksiin tulee kuulua
kattava sosiaaliturva (yhdeltä luukulta) ja toimiva julkinen
terveydenhuolto koko maassa. On pelastettava terveyspalvelut ja hoiva
privatisoimiselta ja yksityiseltä voitontavoittelulta ja lopetettava
valtion (Kelan) suora tuki yksityisille ja kansalaisten terveydellä
voittoa maksimoiville lääkäriyhtiöille. Kalliisti koulutettaville
lääkäreille on määrättävä pakollinen harjoitteluaika kuntien
terveyskeskuksissa tai sairaaloissa. On kehitettävä kuolevien ihmisten
saattohoitoa ja säädettävä sietämättömiä kipuja kärsiviä ja kuolemassa
olevia kanssaihmisiä varten eutanasialaki heidän oman vapaan tahtonsa
toteuttamiseksi.
28
Systeemi, joka perustuu rahavaltaan, toimii niin, että vasemmiston
vastapeluri on näkymätön markkinavalta ja virtuaaliset markkinavoimat.
Markkinavalta on maailmanlaajuinen virtuaaliyhteisö,
joka käyttäytyy yhtäläisesti, jonka jäsenet ovat vain sähköisessä ja
digitaalisessa vuorovaikutuksessa keskenään, jonka toimet eivät ole
sidottu kansainvälisiin sopimuksiin tai kansallisiin lakeihin, johon
kuuluu omitusrutsa ja jossa pääomat pakenevat maasta ulos näkymättömillä
jaloilla yksittäisen maan säätäessä yrityksille uusia veroja ja
käyttäytymissääntöjä.
Markkinavoimat ovat ihmisiä, yhteiskunnallisia toimijoita, jotka ajavat
kuolleen ja esineellistyneen työn eli pääomien etua elävän työn ja sen
tekijöiden kustannuksella.
29
Virtuaaliset markkinavoimat ovat Systeemi, joka ei enää palaudu
yksittäisten kapitalistien vallaksi. On yhdentekevää, ketkä ovat
yksityisomistajia ja pankinjohtajia ja muita rahavallan subjekteja.
Systeemin näkökulmasta johtoasemassa olevat ihmiset käyttäytyvät aina
samalla tavalla voittojen maksimoimiseksi. Tähän liittyen Nicholas
Georgescu-Roegen, joka on löytänyt termodynamiikan entropianlain ja
taloustieteen epäpyhän yhteyden, kirjoittaa vallasta: ”Jokainen
eliittiryhmä luo aina uuden sosiaalis-poliittisen mytologian, jonka
avulla tilanne pysyy hallinnassa ja jonka avulla eliitti pystyy
ylistämään itse tuottamiensa hallinnollisten palvelujen arvoa rahvaan
silmissä saaden sillä tavalla omien etujensa kaikkinaisen lisääntymisen
näyttämään itsestään selvältä.”
30 Nykyisessä
tietoyhteiskunnassa tieto, joka jalostetaan informaatiosta, on usein
pelkkää taustahälyä ja asioiden loiskiehuntaa. Media monistaa usein vain
sellaista taloudellis-poliittisen eliitin sanomaa kansalaisille, jolla
ihmisiä sopeutetaan kulloisenkin vallan alamaisuuteen. Vapaa
tiedonvälitys ja vapaa media ovat illuusioita, jotka ovat oma
kaupallinen valtiomahtinsa demokratian ulottumattomissa. Suomessa on
sanavapaus, mutta eliitti ei kuuntele, kun sille puhutaan.
31
Kansantaloustiede perustuu yleisesti kestämättömiin olettamuksiin
eivätkä tiedemiehet pysty ennustamaan luotettavasti edes menneisyyttä.
Tiedeyhteisö on neuvoton yhteiskunnan suojelemiseksi keinottelulta ja
systeemin kriiseiltä. Tiede ei esimerkiksi tunne pääomamarkkinoiden
inflaatiota, jonka hallitsematon kasvu ennustaa kuplatalouden
romahdusta, eikä virtuaalirahaa, jolla pääomamarkkinoiden inflaatio
rahoitetaan.
32 Vasemmiston on toimittava niin kuin Milton Friedman opettaa oikeistoa. Raskaan
sarjan kapitalismin puolestapuhujana hän neuvoo oikeistoa todellisen
muutoksen otollisesta hetkestä näin: ”Vain kriisi, joko todellinen tai
kuviteltu, johtaa todellisiin muutoksiin. Kriisin puhjetessa riippuu
vallalla olevista aatteista, millaisiin toimiin ryhdytään. Minä katson,
että meidän tehtävämme on juuri se, kehittää nykyiselle politiikalle
vaihtoehtoja, pitää ne elossa ja tarjolla, kunnes poliittisesti mahdoton
kääntyy poliittisesti väistämättömäksi.”
33
Jos poliitikot eivät tänä päivänä pysty tekemään markkinoiden
toiminnasta ja markkinavoimien reaktioista riippumattomia ratkaisuja
yhteiskunnallisiin ongelmiin, niitä on silti valmisteltava tulevaa
käyttöä varten. Kun raha puhuu, yhteiskunta vaikenee. Markkinavoimat
panevat poliitikot tanssimaan markkinoiden nuottien mukaan, niiden
soiton tahtiin. Se on vinha tahti, ja aina soi.
34Globalisaatio on levittänyt finanssikapitalismin
ja sen perustana olevan libertaristisen aatteen markkinoiden
vapauttamiseksi sääntelystä ja valvonnasta maapallon kaikkiin kolkkiin.
Se on tapahtunut tavalla, jota on mahdotonta jäljittää. Kun
globalisaatio jyrää, kansallisvaltiot jäävät jyrän alle. Globalisaation
koko voimalla kuollut työ käy elävän työn kimppuun, ja aseina se käyttää
pääoman näkymättömiä jalkoja, markkinakorkoja, kelluvia
valuuttakursseja sekä laman uhkaa ja romahduksella pelottelua.
Maailmantalous toimii kasautuneen, esineellistyneen ja kuolleen työn
ehdoilla ja hyväksi.
35
Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana kapitalismi on muuttunut
merkittävästi. Tohtori Marx kirjoitti jo puolitoista vuosisataa sitten
fiktiivisestä pääomasta ja näki sen olevan kapitalismille
luonteenomaista tavarantuotannon venyttämistä omien rajojensa ylitse.
Rahatalous erkaantui reaalitaloudesta omaksi sfäärikseen itse asiassa
vasta USA:n presidentin Bill Clintonin hallituskaudella. Kapitalismista
tuli finanssikapitalismia, jossa tuotetaan (virtuaali)rahaa
arvopaperistetuilla finanssituotteilla ja johdannaisilla, ja se tapahtuu
ilman tavaroiden tuottamisen riesaa.
36
Rahan luomisen valta maailmassa on keskittynyt suurpankeille. Niistä 29
on sellaisia ylikansallisia SIFI-pankkeja (”systeemille tärkeitä
finanssi-instituutioita”), joiden keinottelulle valtiot antavat
sellaiset riskitakuut, että niitä ei päästetä konkurssiin. Pitäisi
erottaa toisistaan keinottelusta elävät ja kuolevat suuret
investointipankit, jotka hallitsevat finanssikapitalismin ydintä eli
johdannaismarkkinoita 80-90 prosentin markkinaosuuksin ja joiden
omistajia ja sijoittajia valtioiden ei tule pelastaa konkursseilta, sekä
ihmisten käyttämät talletus- ja asuntolainapankit, jotka voivat olla
yhteiskunnan erityisessä suojeluksessa.
37
Kapitalismiin tulee kuulua omistaja- ja sijoittajavastuu riskeistä,
joiden laukeamisesta niiden pitää maksaa täysi hinta. Kun EU:ssa
sosialisoidaan pankkien riskit, velat sekä ongelmapankit, vasemmiston
tulee vastustaa sellaista sosialisoimista.
38
Kansainvälinen pankkimafia, johon kuuluu suurin osa SIFI-pankeista, on
maailman merkittävin rikollisjärjestö. Se pettää asiakkaitaan, kiertää
veroja, tekee sisäpiirikauppoja, pesee rahaa, manipuloi korkoja – ja
jakaa suurimman osan tuotoistaan bankstereiden itsensä kesken.
39
EU:ssa ei ole kansaa, joka olisi kansanvallan perusta. Se on
ylikansallinen yhteisö, jossa päätöksenteko perustuu viime kädessä
jäsenmaiden väkilukuun. Ylikansallinen päätöksenteko tuhoaa EU:n
jäsenmaiden kansanvallan – eli demokratian. Siinä päätöksiä tekevät
kansojen edustajat eivät vastaa lainsäädännöstä yhden maan äänestäjille
eivätkä ole tosiasiallisesti äänestäjien vaihdettavissa. Väkilukuun
perustuvat ylikansalliset (lue: enemmistöllä vastoin vähemmistöön jäävän
maan parlamentin kantaa tehtävät) päätökset ovat kansojen näkökulmasta
epädemokraattisempia kuin niiden oma päätöksenteko.
40
EU:n perustuslakiin on kirjattu sellaisia loukkaamattomia pääoman
vapauksia, että EU:ssa kansalaiset eivät voi äänestämällä – eivätkä
heidän edustajansa EU:n päätöksentekoelimissä – rajoittaa rahavallan
vapautta. EU on, mitä se on: finanssikapitalismin juridinen olomuoto
Euroopassa.
41
Vanhasen hallitus ilmaisi selkeästi Suomen virkakunnan alamaistamisen
EU:n käskyläisiksi ehdottaessaan eduskunnalle EU:n perustuslain
hyväksymistä. Jos ovat vastakkain EU:n tahto ja Suomen tahto,
suomalaisten virkamiesten pitää panna ensisijaisesti toimeen EU:n tahto:
”Unionioikeuden normin ja kansallisen oikeuden normin välisessä
ristiriitatilanteessa lainsoveltajalla on velvollisuus turvata
unionioikeuden tehokkuus ja tarvittaessa jättää viran puolesta
soveltamatta kansallisen oikeuden normia, sen säädöshierarkkisesta
tasosta riippumatta.”
42
EU:n oikeistolais-sosialidemokraattinen eliitti tekee unionista
liittovaltiota federalismin ikoneihin kuuluvan Jean Monnetin opin
mukaan. Siihen liittyen Euroopan kansoja ohjataan kohden supervaltiota
(liittovaltiota) ilman, että kansalaisille kerrotaan, mistä on kysymys.
Se tehdään toinen toistaan seuraavilla askelilla, joista jokainen on
puettu taloudellisen päämäärän muotoon.
43
Kapitalismin systeemikriisin seurauksena syntynyt Emun kriisi tarjoaa
EU:n federalisteille tilaisuuden kääntää poliittisesti mahdoton
poliittisesti väistämättömäksi ja lisätä EU:n liittovaltioimista.
44
Rahaliitto Emun kautta EU:n tärkein talouspolitiikan väline on sisäinen
devalvaatio. Se on palkkojen ja eläkkeiden leikkauksia, sosiaaliturvan
ja terveydenhoidon alasajoa, työttömyyttä, julkisen vallan toimintojen
privatisointia ja ulkoistamista sekä maastamuuttoa.
45
EU:n demokratiavajeeseen kuuluu piittaamattomuus sen omasta
perustuslaista ja EU-tuomioistuimen epäsuora lainsäädäntövalta lakien
tulkinnalla.
46
Vasemmiston on oltava johdonmukaisesti Suomen kansan enemmistön
puolella ja puolustettava Suomea sotilaallisella liittoutumattomuudella.
Se on isänmaalle turvallisinta politiikkaa kotimaassa ja lähialueilla.
Riippumattomuus Natosta tulee turvata yleisellä asevelvollisuudella ja
itsenäisellä puolustuksella.
47
Vladimir Majakovski ennusti, että ”ananasta ahmi, hotkaise pyy, loppusi
porvari lähestyy”. Kapitalismin loppu ei ole näköpiirissä. Kun ennen
sanottiin, että porvari voi joko nukkua tai syödä hyvin, tänään
raharikas sekä nukkuu että syö hyvin. Kuinkahan vasemmisto tyytyy
olemaan systeemin isäntien palkkarenkien roolissa?
48 Unelmia pitää olla. Vasemmistolla voi aivan hyvin olla unelma siitä,
mitä on kypsä sosialismi eli kommunismi. Tohtori Marx määrittelee sen
näin: ”Kommunistisessa yhteiskunnassa, jossa kenelläkään ei ole mitään
yksinomaista toimintakenttää, vaan kukin voi täydellistyä mille alalle
tahansa, yhteiskunta sääntelee yleistä tuotantoa ja juuri sen kautta luo
mahdollisuuden tehdä tänään tätä, huomenna tuota, aamupäivällä
kalastaa, illalla hoidella karjaa ja syönnin jälkeen kritisoida, aivan
kuten mieli halajaa, ilman että olisi aina metsästäjä, kalastaja, paimen
tahi kriitikko.” Herää kysymys, kuka tekee työt? Orjatko, niin kuin
ennen demokratian kehdossa Kreikassa?
49
Tuollainen paratiisi maan päällä ei toteudu tämänpuoleisessa elämässä
eikä varmaankaan tuonpuoleisessakaan. Vaikka vasemmiston tulee tuottaa
ihmisille iloa ja onnea, unelmia ja toivoa paremmasta sekä
yhteenkuuluvuuden ja eteenpäin menon tunnetta, silti sen kuuluu olla
ennen muuta ihmisten arjen liike. Arjen liike… Paino olkoon sanalla
”liike”.
50 Työstä ja taistelusta on nouseva solidaarisuus niin että kaveria ei jätetä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti