Kansankokouksia ja konfederaatioita
Suoraa demokratiaa
Kommunalistien mukaan kaiken poliittisen vallan tulisi olla
paikallisilla kansankokouksilla. Todellinen demokratia toteutuu vain,
jos ihmiset kokoontuvat avoimiin kansankokouksiin, joissa he kohtaavat
toisensa kasvokkain ja luovat yhdessä yhteiskunnallisia toimintatapoja.
Jokaisella yhteisön jäsenellä tulisi olla tasavertainen oikeus esittää
asioita asuinalueensa kansankokouksen päätettäväksi ja ilmaista
mielipiteensä käsiteltävistä asioista. Yksikään toimi ei ole
demokraattisesti oikeutettu, jos se ei ole suoraan ihmisten itsensä – ei
minkäänlaisten edustajien – ehdottama, keskustelema ja päättämä. Näiden
toimien hallinnointi voidaan kuitenkin jättää valiokunnille tai
muunlaisille työryhmille, jotka toteuttavat kansankokousten
toimeksiannot läheisen julkisen tarkkailun alla. Valiokuntien ja
työryhmien jäsenyyttä, samoin kuin muita työ- ja vastuutehtäviä,
voitaisiin kierrättää säännöllisesti, jottei valta pääsisi huomaamatta
keskittymään harvoille ”asiantuntijuuden” tai tiedon hallinnan varjolla.
Kaikkien yhteisön jäsenten ei tietystikään tarvitsisi osallistua
kaikkien asioiden käsittelyyn, mutta kaikilla on halutessaan oltava
tasavertainen mahdollisuus osallistua itselleen tärkeiden asioiden
käsittelyyn.
Kaupunkien hajauttaminen
Se, toteutuvatko kommunalistiset kansalaisdemokratian
ihanteet ja voidaanko kuntia ja kaupunkeja hallita niiden kaikkien
asukkaiden toimesta kansankokouksissa, riippuu pitkälti kuntien ja
kaupunkien koosta. Nykyiset suurkaupungit pitäisikin loppujen lopuksi
hajauttaa pienemmiksi kunniksi ja paikallisyhteisöiksi, mihin on myös
vankkoja ekologisia perusteluja. Tämä kaupunkien fyysinen hajauttaminen
tulee tietysti kestämään pitkään, mutta ne voitaisiin kuitenkin
hajauttaa institutionaalisesti ennen sitä. Kansankokoukset voivat aluksi
toimia verkostoina kortteli-, naapurusto- tai kaupunkitasolla.
Talouden kunnallistaminen
Yksityisomistukseen perustuvassa markkinataloudessa tai
kapitalismissa kansankokousten (samoin kuin muiden poliittisten
instituutioiden) mahdollisuudet toteuttaa haluamiaan toimenpiteitä ovat
väistämättä rajattuja. Useimpien hankkeiden toteuttamiseen tarvitaan
rahaa, jota kunnan on hankittava itselleen joko verottamalla tai muilla
keinoin. Näin politiikasta tulee veroprosenttien ja tulojen ja menojen
laskemista, ja kuntalaisten yhteisten asioiden hallinnointi muistuttaa
tavallisen kaupallisen liikeyrityksen toimintaa. Jos yhteisön alueella
olevien voimavarojen käyttöä ohjaa ensisijaisesti yritysten tai ihmisten
oman edun tavoittelu ja kaikkien keskinäinen kilpailu, saattavat
yhteisesti tärkeiksi koetut asiat jäädä toteuttamatta, vaikka alueella
periaatteessa olisikin tarpeeksi voimavaroja niiden toteuttamiseen.
Kommunalistit ehdottavatkin, että talous kunnallistettaisiin ja kaikki
yksityisessä omistuksessa olevat maat sekä tehtaat ynnä muut
tuotantolaitokset siirtyisivät kuntalaisten yhteisomistukseen. Päätökset
taloudellisen toiminnan linjauksista tehtäisiin kaikkien kuntalaisten
kesken kansankokouksissa. Tämä merkitsisi talouden tuomista poliittisen
päätöksenteon piiriin kokonaisuudessaan, eivätkä yksittäiset tehtaat tai
maatilat olisi enää keskenään kilpailevia yksikköjä. Kansankokouksissa
ihmiset eivät olisi vain oman ammattikuntansa edustajia, joilla on
keskenään ristiriitaisia etuja, vaan toimisivat koko yhteisön hyväksi.
Näin luotaisiin pohja puhtaasti eettiseen harkintaan perustuvalle
taloudelle, jossa jokainen antaisi kykyjensä mukaan ja ottaisi
tarpeidensa mukaan.
Konfederalismi
Kaikkea taloudellista toimintaa ja yhteistä päätöksentekoa
ei kuitenkaan ole tarpeen – tai mahdollista – rajoittaa sellaisille
alueille, joiden asukkaat pystyvät kokoontumaan yhteisiin
kansankokouksiin. Demokraattiseksi ja vapaudenhenkiseksi kuntien
liittoutumisen muodoksi kommunalistit esittävät konfederaatiota. Se on
hallinnollisten neuvostojen verkosto, joiden jäsenet valitaan
kasvotusten kansankokouksissa. Edustajat voidaan kutsua takaisin ja
vaihtaa milloin tahansa, ja he ovat vastuussa heidät valinneille
kokouksille. Kansankokoukset myös määrittävät tarkkaan edustajiensa
toimivallan ja ohjeistavat heidän toimintansa. Edustajat ovat siis
ennemminkin kansankokousten sanansaattajia kuin edustajia, jotka tekevät
päätöksiä edustamiensa yhteisöjen puolesta. Päätäntävalta ja
toimintalinjausten teko pysyy yksinomaan kansankokousten oikeutena. Vain
asioiden hallinnointi ja koordinointi ovat konfederalististen
neuvostojen vastuulla. Mikäli konfederaation jäseninä olevat yhteisöt
eivät pääse suoraan yhteisymmärrykseen edustajiensa välityksellä,
voidaan konfederaation alueella järjestää kansanäänestys, joka määrittää
kuntien yhteisen toimintalinjauksen. Konfederaatiota luotaessa
voitaisiin sen jäsenten kesken tehdä sopimus, joka toimisi ikään kuin
konfederaation peruslakina ja joka määrittelisi jokaisen jäsenyhteisön
oikeudet ja esimerkiksi sen, kuinka konfederaatiosta voi erota ja
millaisista asioista voidaan päättää koko konfederaation laajuisissa
kansanäänestyksissä. Tällainen sopimus toisaalta turvaisi yhteisöjen ja
niissä asuvien yksilöiden oikeudet enemmistön mielivaltaa vastaan ja
toisaalta mahdollistaisi toimenpiteisiin ryhtymisen, jos esimerkiksi
yksi yhteisö levittäisi saasteita toisten alueelle. Samalla
konfederalismi ehkäisisi paikallisyhteisöjen vajoamista sulkeutuneeseen
nurkkakuntaisuuteen. Myös taloudellinen yhteistyö tulisi laajentaa koko
konfederaation alueelle. Ihanteellisesti yhteisöt yhdistäisivät
voimavaransa paikallisissa konfederalistisissa verkostoissa, jotka
liittyisivät vielä laajempiin – lopulta jopa maailmanlaajuisiin –
verkostoihin, joissa tuotanto ja tavaroiden jako suunniteltaisiin kunkin
yhteisön tarpeiden ja tuotantomahdollisuuksien mukaan.
Kansankokoukset muutosvoimana
Keskeisimpiä keinoja kommunalismiin pyrkimisessä ovat
paikallisten kansankokousten perustaminen, näiden vallan vahvistaminen
ja virallistaminen sekä olemassa olevien kunnallisten elinten radikaali
demokratisointi. Paikallisten kansankokousten tulisi myös luoda
konfederalistisia verkostoja muiden yhteisöjen kanssa, jolloin liike
laajenisi kansalliseksi ja jopa kansainväliseksi. Näin suorasti
demokraattiset poliittiset instituutiot olisivat olemassa jo ennen
vanhan yhteiskuntajärjestelmän hylkäämistä, eikä uusi suistuminen
harvainvaltaan olisi todennäköistä vallankumoksen jälkeen. Lisäksi
kansankokousten toiminta voisi saada aikaan paljon kaivattuja
parannuksia ihmisten elinpiirissä jo silloin, kun poliittinen valta on
vielä virallisesti valtiolla ja valtion alaisilla kunnallisilla
päätöksentekoelimillä. Kommunalistien mukaan kansankokoukset
ajautuisivat todennäköisesti vastakkainasetteluun valtion
instituutioiden ja kapitalistisen talouden kanssa, sillä valta ei voi
olla samanaikaisesti sekä valtiolla ja taloutta hallitsevilla
suuryrityksillä että kansalla suorasti demokraattisissa instituutioissa.
Näin syntyisi vallankumouksellinen jännite, jonka seurauksena
kansankokoukset ottaisivat kaiken poliittisen päätäntävallan itselleen
ja konfederaatioilleen. Kansankokousten perustamisen lisäksi
kommunalistit suosivat osuuskuntia ja muita yhteistoimintaa opettavia
vaihtoehtotalouden muotoja. Näihin pitäisi kuitenkin suhtautua lähinnä
koulutuksellisina hankkeina, sillä kommunalistien mielestä niiden
hengissä säilyminen ja kasvaminen kapitalismia haastaviksi voimiksi on
sangen epätodennäköista. Ennemminkin vaihtoehtotalouden saarekkeet
joutuvat hengissä säilyäkseen omaksumaan yhä enemmän tavallisten
yritysten toimintatapoja ja mukautumaan vallitsevaan talousjärjestelmään
sen ehdoilla. Todellinen kamppailu käydään poliittisesta vallasta,
jonka avulla myös taloudellinen toiminta on otettava kansankokousten
suoraan hallintaan.
Jyri Jaakkola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti