Hävyttömyydelläkin on rajansa!
Poliisi varoittaa: Tämä on Facebook-kuvakkeiden todellinen tarkoitus

Yay (jee) jäi pois lopullisesta valikoimasta.
17.5.2016
Facebookin hiljattain lanseeraamat kuvakkeet tuntemusten ilmaisemiseksi ovat keino myydä käyttäjiä mainostajille, Belgian poliisi varoittaa.
Belgian poliisi kehottaa käyttäjiä välttämään Facebookin uusia reaktiokuvakkeita. Facebook laajensi helmikuussa vanhaa tykkää-nappia viidellä reaktiolla, jotka kuvastavat esimerkiksi suuttumusta tai ihmetystä. Poliisin mukaan ne kuitenkin vaarantavat yksityisyyden, The Independent -lehti uutisoi.Facebookin hiljattain lanseeraamat kuvakkeet tuntemusten ilmaisemiseksi ovat keino myydä käyttäjiä mainostajille, Belgian poliisi varoittaa.
Poliisin omilla verkkosivuillaan julkaiseman tiedotteen mukaan Facebook kerää tunneilmaisujen avulla tietoa ihmisistä kertoakseen mainostajille paremmin, millaisia mainoksia käyttäjille kannattaa näyttää ja mihin kellonaikaan.
– Kuvakkeet eivät ainoastaan auta kuvastamaan tuntemuksiasi, vaan ne myös auttavat Facebookia arvioimaan mainonnan tehokkuutta profiilissasi. Rajoittamalla kuvakkeet kuuteen, Facebook luottaa siihen, että ilmaiset tunteitasi helpommin ja niin, että taustalla ajettavat algoritmit olisivat tehokkaampia, poliisi väittää.
Ei ole selvää, että Facebook todella käyttää kuvakkeita juuri poliisin kuvailemalla tavalla. Kun kuvakkeet lanseerattiin, Facebook ei halunnut luokitella käyttäjien reaktioita päätelläkseen käyttäjän mielenkiinnon kohteita, kun se valikoi mainoksia uutisvirtaan.
Reuters kirjoitti helmikuussa, että kaikki reaktiot lasketaan ylimääräisiksi tykkäyksiksi, eli Facebook olettaa käyttäjän haluavan nähdä lisää samanlaista sisältöä, vaikka hän olisi klikannut kiukkua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti