Eliitin virallisesta oppositiosta aitoon vaihtoehtoon
Edellisessä kirjoitelmassani
kerroin, kuinka perinteinen vasemmisto on halutonta tai kyvytöntä
tuomaan kansan ulottuville vaihtoehtoa valtaeliitin harjoittamalle
politiikalle, vaikka heillä ehkä sellainen teoriassa olisikin. Samassa
yhteydessä vihjasin, että oikeistopopulistit eivät tarjoa todellista
vaihtoehtoa perinteisille konservatiivisille ja sosiaalidemokraattisille
– tai tätä nykyä oikeammin: uusliberalistisille – puolueille senkään
vertaa (niiden väliin sijoittuvat liberaalidemokraatit ovat yleensä vain
jommankumman apupuolueita). Nyt syvennän tätä vihjausta.
Itse asiassa on hieman vaikea hahmottaa, mitä
oikeistopopulistit oikeastaan tarjoavat. Heillä ei näytä olevan
vaihtoehtoja yhteiskuntien taloudellisiin ongelmiin, joiden pitäisi olla
jokaisen yhteiskunnan toimivuuden kannalta aivan ensisijaisen huomion
kohteita. He tekeytyvät vaihtoehdoksi ja eliitin vastustajiksi, mutta
valtaan päästessään (kuten perussuomalaiset Suomessa ja Donald J. Trump
Yhdysvalloissa) he myötäilevät vanhaa tuttua talousajattelua, jossa
köyhän tulee raataa eliitin rikastuttamiseksi. Niin tekee kunnon
ihminen, työteliäs kansa, isänmaan eduksi.
Avulias valtamedia on nostanut oikeistopopulistit
ainoaksi vaihtoehdoksi valtaa pitäville puolueille. Ranskan Kansallinen
Rintama, Britannian UKIP, Vaihtoehto Saksalle ja muut vastaavat
muistetaan aina mainita, kun analysoidaan, kuinka perinteisten
puolueiden valta on murenemassa. Mutta onko se todella – ja jos onkin,
ovatko uudet puolueet tarjoamassa uutta politiikkaa? Toki näillä
puolueilla on kannatusta mainitsemisen arvoisen paljon mutta ei
selvästikään niin paljon, että ne voisivat syrjäyttää konservatiivit ja
sosiaalidemokraatit vallan huipulta. Mutta
oikeistopopulistipoliitikkojen naamat ovat aina näkyvillä valtamediassa.
Heidät on hyväksytty osaksi sallittujen mielipiteiden kirjoa.
Hetkinen. Sallittujen mielipiteiden? Mutta eivätkös
juuri oikeistopopulistit ole niitä ”väärien mielipiteiden” esittäjiä,
jotka poliittinen ja mediaeliitti haluavat vaientaa? Eivätkö he juuri
edusta sitä kansan tukahdutettua ääntä, jota eliitti ei halua kuulla?
Kaikki sellainen on tietenkin osa heidän populistista retoriikkaansa.
Sille rakentuu heidän luomansa poliittinen identiteetti:
toisinajattelijat, kansan äänet, sorretut ja vaiennetut. Vilkaisu
eliitin omaan mediaan riittää osoittamaan, että oikeistopopulismi on
otsikoissa ja sen keskustelunaiheet esillä muodossa tai toisessa koko
ajan. Kuka heidän näkemyksistään oikeasti vaikenee?
* * *
Vuonna 1922 Walter Lippman esitteli
näkemyksensä siitä, kuinka länsimaita tulisi hallita: Hänen mukaansa
valtaa pitävien on ensin vuodettava haluamansa lopputulos kansan
tietoisuuteen tiedotusvälineiden kautta, media rakentaa siitä
”kansalaismielipiteen”, ja sitten se voidaan toteuttaa. Noam Chomskyn ja Edward S. Hermanin kirjan Manufacturing Consent mukaan
median tarkoituksena on lähinnä luoda yleistä suostumusta sille, mitä
valtaa pitävät haluavat. Ovatko oikeistopopulistit nousseet otsikoihin
siksi, että heille on löytynyt kansan keskuudesta niin paljon
kannatusta? Vai onko eliittimedia itse nostanut heidät näkyville ja
maalannut nykyjärjestelmän ainoiksi kriitikoiksi? Ja miksi he olisivat
tehneet niin?
Chomskyn mukaan ”[ä]lykäs tapa pitää ihmiset
passiivisina ja kuuliaisina on rajata tiukasti hyväksyttävien
mielipiteiden kirjoa mutta sallia hyvin eläväinen keskustelu näissä
rajoissa – jopa rohkaista kriittisempiä ja toisinajattelevia
näkemyksiä.” Eikö oikeistopopulistit ole täysivaltaisesti otettu
mukaan tähän keskusteluun niin politiikassa kuin mediassakin? Kaikki
höpinät ”ääripäistä” ja valtamediassa käytävä ”dialogi” ovat juuri tätä
eläväistä keskustelua niissä rajoissa, jotka eliitin media vetää.
Chomsky jatkaa: ”Se antaa ihmisille vaikutelman, että
tämä kaikki on vapaata ajattelua, mutta samaan aikaan järjestelmän
taustaolettamukset pidetään koko ajan mukana niiden rajojen avulla,
jotka keskustelulle annetaan.” Mitkä ovat nämä taustaolettamukset? Kyse
on niistä asioista, joita oikeistopopulistit eivät koskaan nouse
haastamaan. He kyseenalaistavat vain ”monikulttuurisuuden” – ja siitäkin
siis tarkalleen ottaen vain sen verran, että muslimimaiden ihmisten
pääsy maahan on estettävä ja vähemmistöt saisivat pysyä hiljaa
kaapeissa. Harva heistäkään oikeasti haluaa kaiken monikulttuurisuuden (kuten kiinalaisravintolat) pois ja rajat kiinni.
Mutta maahanmuutto ja vähemmistötkö ovat se eliitin
ylläpitämän järjestelmän sydän, jota tavallisen kansan äänenä toimivat
oikeistopopulistit rohkeasti uskaltavat vastustaa? Vai onko eliitti
medioineen itse nostanut ne puheenaiheeksi, jotta jokin muu pysyisi
poissa keskustelusta? Oikeistopopulistit yrittävät kovasti saada kansan
uskomaan, että maahanmuuttajat ja vähemmistöt ovat ongelma, johon
eliitti kaataa ”minun verorahat” (harvassa muuten ovat
oikeistopopulistit, joita kiinnostavat veroparatiisit ja suurituloisten
verottaminen), ja että niin sanotut vanhat puolueet jostain syystä
haluavat tehdä nimenomaan ja ensisijaisesti juuri sitä.
Sivuseikkana todettakoon, että yksi hyvä vihje
oikeistopopulistisen ”vaihtoehdon” näennäisyydestä on suhtautuminen
terrorismiin. Mikään poliittisesti merkityksellinen ryhmä lännessä ei
pidä esillä mahdollisuutta, että länsimaissa tällä vuosisadalla
tapahtuneet terroristi-iskut olisivat osa edelleen jatkuvaa Operaatio Gladioa.
Konservatiivis-sosiaalidemokraattinen eliitti medioineen ei voi
tietenkään arvella, että terrorismi on valtiollisten toimijoiden työtä
heidän edustamansa järjestelmän ylläpitämiseksi. Oikeistopopulistit
eivät kyseenalaista eliitin näkemystä, sillä heillä on ideologinen tarve
nähdä mahdollisimman paljon pahaa ennemmin muslimeissa ja
maahanmuuttajissa.
* * *
En usko, että politiikan, talouselämän ja median
eliitti todella haluaisi oikeistopopulistit valtaan. Tuon eliitin
vastenmielisyys kyseisiä toimijoita kohtaan on luultavasti aitoa, eikä
kyseessä liene mikään yhdessä punottu salaliitto. Pikemminkin kansalle,
joka on tyytymätön harjoitettuun politiikkaan, tarjotaan
näennäisvaihtoehto, joka on siinä määrin vastenmielinen, ettei enemmistö
sitä äänestä, mutta vallitsevalle poliittiselle ja taloudelliselle
järjestelmälle vaaraton, jos äänestää kuitenkin. Median tarvitsee vain
poimia sopiva poliittinen toimija ja nostaa se kansan nähtäville.
Samalla muut yritetään vaientaa pois olemassaolosta.
Tällainen on tietenkin hyödyllistä toimintaa niiden
taholta, jotka eivät oikeasti halua tilanteen muuttuvan. Yhteiskunnan
kaikkein olennaisimmat ongelmat eivät liity maahanmuuttoon,
homoliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, mikä ei kosketa suurinta osaa
kansasta eikä aiheuta vaaraa eliitin etuoikeutetulle asemalle.
Nykyjärjestelmän pääongelma on sen vääristynyt suhtautuminen työhön ja
talouteen, ja tämä suhtautumistapa on niin syvällä yhteiskunnan
hengessä, ettei sitä ole helppo havaita tai kyseenalaistaa.
Tällainen järjestelmä on ongelmallinen, koska se
opastaa ajattelemaan ensisijaisesti taloudellisia näkökohtia, vaikka
talouden pitäisi olla pelkkä väline ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Sen sijaan Talous nostetaan ihmisen yläpuolelle, ja ihmisten annetaan
kärsiä, koska ”talouden realiteetit” tulevat vastaan. Tosiasiassa
talouden realiteetit ovat paljon kauempana kuin kansalle sanotaan. Näin
siksi, jotta eliitillä olisi enemmän tilaa temmeltää kansan ja
realiteettien todellisten rajojen välissä.
Nykyjärjestelmämme perustuu ajatukseen, että meidän
on tehtävä työtä yhteiskunnan pystyssä pitämiseksi. Työstä saamme
palkkaa, jonka turvin voimme saada jossain määrin myös jotain hyötyä
ylläpitämästämme yhteiskunnasta. Kuitenkin suuri osa tämän työn
synnyttämästä vauraudesta ja hyvinvoinnista kasautuu eliitille, ja suuri
osa työtä tekevistä elää sen ulottumattomissa. Näin ollen työstä on
muodostunut menetelmä ylläpitää rikasta eliittiä, joka antaa työn
tekijöille vain sen verran kuin nämä tarvitsevat jatkaakseen työn
tekemistä liiemmin mukisematta.
Ja jos joku mukisee, häntä voidaan haukkua laiskaksi,
vastuuttomaksi ja ahneeksi ja uhkailla työttömyydellä. Suojakilveksi
rakennetaan ilmapiiri, jossa raatamisesta tehdään itseisarvo ja
työttömyydestä merkki laiskuudesta. Ihmiset muovataan tyytyväisiksi
siihen asiantilaan, että he ovat hyödynnettävää massaa, joka saa elää
rikastuttaakseen eliittiä. Tällaisessa ilmapiirissä isorikkaat voivat
huoletta sanoa ihmisiä ”turhiksi ja tehottomiksi yksilöiksi” ja
sivistystä ”hukkaan heitetyksi ajaksi” valtiollisen TV-kanavan haastattelussa. He voivat haukkua ”heikompaa ainesta” ja vaatia ihmisiä tekemään ilmaista työtä.
Mutta entä jos eliittiä ei olisi vaan kansa itse omistaisi oman
yhteiskuntansa ja oman työnsä luoman vaurauden ja hyvinvoinnin?
Ihmiskunta on kehittynyt jo siihen vaiheeseen, että vain harvojen tarvitsee
tehdä työtä. Työn koneistaminen ei ole uusi keksintö, ja teknologian
kehityksen – robotisaation – myötä tulee tulevaisuudessa yhä
hankalammaksi sitoa toimeentuloa työntekoon. Teknologian kehitystä
käytetään tietenkin sumeilematta työttömyyden lisäämiseen ja pakottamaan
työn tekijät kilpailemaan entistä kiivaammin harvenevista työpaikoista.
Näin palkkoja voidaan laskea ja vaurautta kasata eliitille yhä enemmän.
Mutta ei työn robotisointi ole se ongelma. Ongelma ei ole työttömyys vaan köyhyys.
Ongelma on vaurauden kasaantuminen eliitille kansalle jakautumisen
sijasta. Robotisaatio voisi luoda yhteiskunnan, jossa kaikilla on
tarvitsemansa ja lisäksi paljon vapaa-aikaa. ”[Paul] Lafarguen
logiikan mukaan koneellistumisen ja tuottavuuden kasvun olisi pitänyt
johtaa lyhyeen työpäivään, tasaisempaan kulutukseen ja suurempaan
vapauden tilaan”, kirjoittaa aatehistorioitsija Hanna Sarkkinen.
”Kehitys on kuitenkin pysähtynyt ja yhä ihmiset uupuvat töissään ja
turhaa työtä tehdään valtaisia määriä. Ylituotantoa puretaan luomalla
keinotekoisia tarpeita mainonnan avulla.”
Mihin kaikkeen ihmiskunnasta olisi esimerkiksi
tieteen ja kulttuurin saralla, jos yhä suuremmat ihmisjoukot voitaisiin
vapauttaa elossapysymistaistelusta harjoittamaan niitä? ”Herra Lafarguen
ajattelun pihvi on se, että luopumalla kaikesta turhasta työstä”,
Sarkkinen jatkaa, ”hyödyntämällä teknologiaa ja jakamalla jäljelle jäävä
tarpeellinen työ tasaisesti kaikkien kesken voidaan työaikaa lyhentää,
mahdollistaa kaikille riittävät elämänedellytykset ja tasainen
tulonjako sekä lisätä vapaa-aikaa ja ihmisten henkisen kehityksen
mahdollisuuksia.”
* * *
Oikeistopopulistitko edustavat tällaista vaihtoehtoa? Päinvastoin. Valtiotieteilijä ja tietokirjailija Paavo Löppösen
mukaan ”uusliberalistit ja oikeistopopulistit ovat alkaneet toimia myös
yhdessä useiden maiden hallituksissa. Suuntaukset yhtyvät samoissa
puolueissakin”. Hänen mukaansa esimerkiksi Suomessa
”kilpailukykysopimuksella pyrittiin nujertamaan ay-liikettä ja
perinteistä sopimuslinjaa, ja sote-uudistuksessa avataan ideologisin
perustein markkinoita yksityisille toimijoille”. Kuulostaako tämä
eliitin ja sen edustaman järjestelmän kyseenalaistamiselta?
Vaihtoehdon tarjoamisen sijaan oikeistopopulistit
käskevät mennä töihin tai takaisin Neuvostoliittoon. Tietenkin: eivät he
voi taloudesta keskustella, sillä he eivät siitä mitään ymmärrä. Sen
sijaan he haluavat keskustella ”matuista”, ”suvakeista” ja
”homorummutuksesta”. Niistä heillä on mielipiteitä. Media on
valmis puhumaan noista mielipiteistä mutta ei talousjärjestelmän
uudistamisesta. Näin turvataan eliitin vallan jatkuminen. Esimerkin
tarjoaa Heikki Patomäki, jonka mukaan Helsingin Sanomien ”[v]alikoinnin
ja editoinnin tuloksena vieraskynäkirjoitukset kuulostavat suurimmalta
osaltaan uusliberaalia valtavirtaa tukevilta”, ja hänenkin jutustaan
”puhdistettiin viittaukset vallitsevan talousopin kritiikkiin”.
Aito oppositio voi olla vain sellainen poliittinen
liike, joka ymmärtää työn, teknologian ja talouden merkityksen ja
mahdollisuudet ihmiskunnalle, haluaa siirtää tulevaisuuden ja
hyvinvoinnin eliitin käsistä kansan käsiin ja osaa selittää ohjelmansa
kansalle populistisesti
– kielellä, jota se ymmärtää. Se ei välttämättä tarvitse eliitin
vanhoja puolueita ja mediaa vaan voi ohittaa ne luomalla omat. Sen ei
tarvitse omaksua menneen maailman käsitteitä ja ismejä, joita vastaan
eliitin on helppo hyökätä, vaan puhua itse asiasta, joka merkitsee.
J. J. Rintala on filosofian ja aatehistorian tutkija ja uskontotieteen tohtorikoulutettava. Häntä ei kiinnosta muuttaa maailmaa vaan selittää sitä.
¤
Lähteitä
Chomsky, Noam (1998): Selections: Excerpted from The Common Goodhttps://chomsky.info/commongood01/
Krohn, Elias | Kansan Uutiset (26.5.2017): Uusliberalismista tuli arkijärkeä
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3726049-uusliberalismista-tuli-arkijarkea
Patomäki, Heikki (11.6.2015): Hesarin aika on ohi http://patomaki.fi/2015/06/hesarin-aika-on-ohi/
Sarkkinen, Hanna | Kansan Uutiset (6.11.2010): Työn rakastaminen on vasemmiston virhe http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2381800-tyon-rakastaminen-on-vasemmiston-virhe
Yli-Karjanmaa, Hannu (2008). Valtiot ja terrorismi: Katsaus propagandan luomien kulisien taakse. Vantaa: Multikustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti