Lukemattomuus tekee meistä tyhmiä
Kulttimaineeseen kivunneessa Idioluutio-elokuvassa
älyltään keskinkertainen sotilas valitaan hallituksen huippusalaiseen
projektiin ja syväjäädytetään yhdessä erään prostituoidun kanssa. He
heräävät 500 vuotta myöhemmin – ja ovat yllättäen maapallon älykkäimpiä
ihmisiä. Ihmiskunta on tyhmentynyt radikaalisti ja ympärillä maleksii
pelkkiä roskaläjiin kompastelevia idiootteja.
Idioluutio
on varsin keskinkertainen elokuva, mutta kulttimaineeseen se nousi,
koska moni pitää sitä osuvana tulevaisuudenkuvana. Ehkä todella olemme
massatyhmyyden partailla.
Ja toden totta: ihmisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on kääntynyt monessa länsimaassa laskuun vuosikymmenten nousun jälkeen. Suomalaiset ovat tyhmentyneet vuodesta 1997 lähtien. Se oli muuten vuosi, jolloin minä sain ensimmäisen kännykkäni, suunnilleen samoihin aikoihin lähetin ensimmäisen sähköpostini.
Tutkijat ovat varovaisia arvioimaan, mistä älykkyyden lasku johtuu – mutta aivo on kuin lihas: jos sitä ei käytä, se surkastuu.
Kognitiivisessa
vallankumouksessa homo sapiensin voittokulku perustui pitkälti kieleen:
meidän tapaamme sepittää tarinoita, juoruilla ja välittää opittua
tietoa jälkipolville kirjoitetun kielen avulla. Se erotti meidät muista
eläimistä, nosti meidät mykkien petojen tasolta ihmisiksi, jotka
perustavat satojen miljoonien yksilöiden valtakuntia, rakentavat
goottilaisia kirkkoja, käyvät kauppaa ja pelaavat Veikkauksen pelejä.
Kirja on ajattelun väline ja lukeminen osa ihmisyyttä.
Kirjallisuus ja lukeminen
on pitkään ollut iso osa myös suomalaista identiteettiä - mutta nyt
näyttää siltä, että lukuintomme on pelkkä myytti, tai kuten Kai Ekholm asian ilmaisi (siirryt toiseen palveluun): kaunis itsepetos.
Me käytämme päivässä 8–13 minuuttia lukemiseen, kun verkossa kulutamme viikossa lähes vuorokauden.
Kirjat
eivät ole enää muodissa, ne eivät kelpaa kenellekään. Tuttu mies
yrittää myydä valtavaa kirjastoaan, mutta se ei kelpaa edes
hyväntekeväisyyteen. Kirjallisuuden klassikot menevät
kierrätyskeskukseen, jossa niistä revitään kannet irti, pannaan sivut
uusiopaperiksi ja kansista tehdään lämpöeristettä.
Aiemmin
tieto oli vain pienen, hallitsevan eliitin etuoikeus, mutta nyt se on
kaikkien käsissä. Vaarana kuitenkin on, että meille kasvaa uusia
sukupolvia, jotka eivät enää lue kirjallisuutta vaan viettävät aikansa
koneisiin kytkettynä, netissä tai virtuaalimaailmoissa.
Niin
lasten kuin aikuistenkin aika kirjojen parissa on vähentynyt ja
luettujen kirjojen määrä laskee koko ajan. Noin puolen miljoonan
suomalaisen aikuisen lukutaito on niin heikko, että se ei enää riitä
arjesta selviytymiseen. Joka kahdeksas poika päättää peruskoulunsa lukutaidottomana (siirryt toiseen palveluun).
Tämä
on yksinkertaisesti kammottavaa: lukeminen harjoittaa
pitkäjännitteisyyttä ihan toisella tavalla kuin surffailu netissä.
Lukeminen vahvistaa muistia ja ymmärrystä. Tutkimusten mukaan kotona
lukeminen vaikuttaa lapsen menestymiseen elämässään enemmän kuin vanhempien sosioekonominen tausta tai koulutus (siirryt toiseen palveluun).
Kirja on ajattelun väline ja lukeminen osa ihmisyyttä.
Esimerkiksi Ranskan kouluissa on voimassa kännykkäkielto.
Mutta miksi lapsi tarttuisi kirjaan,
kun vapaa-ajasta kilpailevat sosiaalisen median lukemattomat apit,
snapchatit, instagramit ja tik-tokit? Ne tuottavat välitöntä tyydytystä,
kun taas kirja vaatii pitkäjänteistä keskittymistä ja sitkoa.
Ja
jos vanhemmatkaan eivät lue eikä kotona ole kirjahyllyjä, miten lapsi
oppisi kiinnostumaan kirjallisuudesta? Kansainvälisessä
lukutaitotutkimuksessa kävi ilmi, että neljäsluokkalaisten lukutottumuksiin vaikuttivat juuri vanhempien asenteet (siirryt toiseen palveluun). Etenkin isät ovat pojille tärkeitä esikuvia: isien lukeminen vahvistaa selvästi poikien lukuhalukkuutta.
Sitä
paitsi – jos luet lapsellesi, hän todennäköisesti pitää koulusta.
Saksalaistutkimuksen mukaan kouluun meni mielellään 83 prosenttia
lapsista, joille luettiin päivittäin kotona – mutta vain 43 prosenttia
lapsista, joille luettiin harvoin.
Tapasin
taannoin australialaisen opettajan, jonka kanssa keskustelimme
opetuksesta Suomessa ja Australiassa. Hän kertoi, että hänen
osavaltiossaan oppilailla on kouluissa kännyköiden täyskielto. Kerroin,
että moinen tuskin menisi koskaan läpi Suomessa: meillä intoillaan
digiloikasta ja korostetaan älykännykän merkitystä oppimistulosten
kannalta.
Mutta esimerkiksi
Ranskan kouluissa on voimassa kännykkäkielto. Älypuhelimet on jätettävä
kotiin tai pidettävä kokonaan kiinni koulupäivän aikana.
THL:n erityisasiantuntija Jukka Mäkelä onkin ehdottanut kännykkäkieltoa myös Suomen kouluihin. Hänen mukaansa älypuhelinten yleistyminen kouluissa saattaa näkyä jo nyt keskittymishäiriöiden lisääntymisenä.
Ja kas, jostain syystä yhä useampi Piilaakson johtajista panee omat lapsensa kouluihin, joissa lähes kaikki elektroniset laitteet on kielletty (siirryt toiseen palveluun).
Ja
he jos jotkut tietävät, mitä tuhoja älylaitteet voivat lasten aivoille
tehdä ja kuinka koukuttavia ne voivat olla – he kun ovat ne rakentaneet.
Sanna Ukkola
Kirjoittaja on Ylen toimittaja ja Sannikka & Ukkolan
juontaja, joka tykkää maailman katselemisesta vähän vinosti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti