Valtio tahkoaa miljoonia euroja myymällä yhteystietoja muun muassa vaippafirmoille ja autokauppiaille !!!!!!!
– näin estät tietojesi luovuttamisen
Väestörekisterikeskus teki viime vuonna henkilötietojen myynnillä noin 9 miljoonan euron voitot. Etlan asiantuntijan mukaan tietojen pitäisi olla maksuttomia.
Lasten suuri lelukirja tipahtaa
lapsiperheen postilaatikkoon joka syksy lähes kellon tarkkuudella.
Vastasyntyneen vanhemmat saavat iloiset onnentoivotukset ja
näytekappaleen vaippavalmistajalta heti kotiuduttuaan.
Miten lelu- ja vaippakauppiaat osaavat lähettää mainoksensa oikeisiin osoitteisiin?
Ne
– ja monet muut suoramarkkinoijat – saavat tietonsa
väestötietojärjestelmästä, jota ylläpitää valtiovarainministeriön
valvonnassa toimiva Väestörekisterikeskus (VRK) ja maistraatit.
Väestörekisterikeskuksella
on huima määrä tietoja jokaisesta suomalaisesta ja Suomessa
vakituisesti asuvasta ulkomaalaisesta. Väestötietojärjestelmästä
löytyvät perustiedot kuten nimi, syntymäaika ja kotikunta. Mutta sen
lisäksi rekisteriin on kirjattu tiedot muun muassa lapsista ja
siviilisäädystä.
Tiedot kiinnostavat firmoja niin paljon, että ne ovat valmiita maksamaan niistä vuosittain miljoonia euroja.
Könttiä ja yksittäisiä hakuja
Väestörekisterikeskus
luovuttaa tietoja sekä julkishallinnolle – esimerkiksi viranomaisille
ja tutkijoille – että yksityisille yrityksille.
VRK
myy henkilötietoja vuosittain noin 12 miljoonan euron arvosta. Tästä
noin 11 miljoonaa tulee liiketaloudellisista palveluista eli yrityksiltä
ja loput julkiselta puolelta, jolle iso osa palveluista on maksuttomia.
–
Yksityissektorilta saadut tulot ovat kasvaneet tasaisesti viime
vuosina, kertoo Väestörekisterikeskuksen tietopalvelupäällikkö Päivi Pösö.
Väestörekisterikeskus myy henkilötietoja pääasiassa kahdella tavalla: massaluovutuksina ja yksittäisinä tiedusteluina.
Massaluovutuksessa
yritys tai viranomainen tilaa kerralla suuren köntän ihmisten
yhteystietoja, joiden avulla he pitävät asiakastietorekisterinsä ajan
tasalla tai tekevät kohdennettua markkinointia.
– Yritys voi esimerkiksi haluta lähettää jääkiekkoaiheisen mainoksen 30-vuotiaille tamperelaismiehille.
Yritys
maksaa näistä tiedoista Väestörekisterikeskukselle 11 senttiä per
henkilötieto. Välikätenä toimiva tekninen operaattori ottaa lisäksi oman
hinnastonsa mukaisen siivun. Valtion ja kuntien viranomaisille tietojen
päivittämiset ovat pääosin maksuttomia.
Yksittäisessä
tiedustelussa Väestörekisterikeskus antaa esimerkiksi autokauppiaalle
luvassa määritellyn pääsyn tietokantaansa, josta hän tarkistaa
asiakkaansa tiedot rahoitussopimusta laadittaessa. Autokauppias maksaa
jokaisesta tekemästään hausta. Hinta määräytyy sen mukaan, miten laajoja
tietoja haku sisältää.
Perustietojen
kuten nimen, osoitteen ja elossaolon kysely maksaa yksityiselle 27
senttiä. Julkishallinnon viranomaiset kuten valtion virastot ja kunnat
saavat tiedot maksutta.
– Näiden yksittäisten kyselyjen osuus on kasvanut viime vuosina, Pösö sanoo.
Tuottoisaa kauppatavaraa
Kun
Väestörekisterikeskus alkoi 1960-luvun lopulla kerätä ja ylläpitää
suomalaisten henkilötietoja, oli ajatus alusta asti, että valtava
tietovaranto palvelee myös elinkeinoelämää.
– Tavoitteena oli, että koko yhteiskunta hyötyy, Päivi Pösö sanoo.
Nykyinen väestötietorekisteri on Pösön mielestä toimiva ja auttaa tavallisen kansalaisen arkea.
–
Ennen vanhaan esimerkiksi muutossa piti ilmoittaa uusi osoite moneen
paikkaan. Osa voi kokea sen helpottavana, että ilmoittaminen hoituu
palveluna automaattisesti.
Mutta miksi tiedoista peritään maksuja? VRK:n henkilötietokaupan sallii sitä erikseen valvomaan säädetty laki (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).
Väestörekisterikeskuksesta
haettujen tietojen maksullisuus perustuu valtion maksuperustelakiin
sekä Väestörekisterikeskuksen maksuasetukseen ja omaan hinnastoon.
Tuloilla varmistetaan väestötietojen käsittely ja saatavuus, Pösö sanoo.
– On selvää, että toiminnan ylläpitäminen aiheuttaa kustannuksia.
Lain
mukaan tietoturvallisuuden edellyttämät tietojärjestelmien sekä niihin
liittyvien laitteistojen ja ohjelmistojen hankinta,
väestötietojärjestelmän tietojen ylläpito ja muut kustannukset maksetaan
valtion varoista.
Tilinpäätöstietojen perusteella
henkilötietojen myynti on Väestörekisterikeskukselle kannattavaa
toimintaa: viime vuonna VRK teki liiketaloudellisilla
tietopalvelutuotteilla voittoa noin 9 miljoonaa euroa. Suurin osa tästä
kertyy yksittäisistä kyselyistä.
–
Toki voidaan pohtia, mitä pitäisi kattaa yhteisistä verovaroista.
Lainsäätäjä on kuitenkin valinnut Suomeen mallin, jossa valtio perii
korvauksen väestötietojen hyödyntämisestä liiketoiminnassa, Päivi Pösö
sanoo.
Julkisin varoin kerätyt ja ylläpidetyt tietovarannot ovat julkishyödykkeitä, sanoo tutkimusjohtaja Heli Koski
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlasta. Kosken mielestä kansalaisilta
kerätyn tiedon pitäisi olla mahdollisimman vapaasti kaikkien
yhteiskunnan tahojen käytettävissä.
–
Tietojen pitäisi olla maksuttomia tai niistä tulisi periä enintään
irtiottokulut. Väestörekisterikeskuksen osalta tilanne on ongelmallinen,
koska se on nettobudjetoitu virasto, joka kattaa merkittävän osan
kustannuksistaan palvelutuloilla.
Koski
muistuttaa, että vuonna 2011 hallituksen yksi kärkihankkeista oli
julkisten tietojen avaaminen laajasti yhteiskunnan eri tahojen käyttöön.
Ajatuksena oli, että data synnyttäisi uutta bisnestä. Kosken mukaan
onkin viitettä siitä, että julkisten tietojen avaaminen lisää
tietoperusteisten tuotteiden markkinoiden kokoa ja kasvua.
– Käytännössä se tarkoittaa myös lisää verotuloja.
Voivatko tiedot päätyä vääriin käsiin?
Väestörekisterikeskus
ei luovuta henkilötietoja firmoille sellaisenaan, vaan ne lähetetään
firmalle välikäden, niin sanotun tulostustalon kautta. Ostaja ei saa
rekisteriä itselleen.
– Tällä pyrimme estämään, että tietoja ei hyödynnetä useampaan kertaan tai käytetä muihin tarkoituksiin, Päivi Pösö sanoo.
Pöson mukaan tietoja ei myöskään luovuteta aivan kenelle tahansa.
–
Ensimmäinen vaatimus on, että firman pitää osoittaa, että tiedot ovat
sille aidosti tarpeellisia. Yrityksen toiminnan pitää olla laillista
Suomessa ja yrityksen tietosuojan kunnossa.
Kuinka kansalainen voi olla varma, että hänen tietojaan käytetä väärin tai etteivät ne päädy vääriin käsiin?
Heli
Kosken mukaan ongelmia ei pitäisi tulla, jos yritykset noudattavat EU:n
yleistä tietosuoja-asetusta. Jokainen eurooppalainen ja suomalainen
yritys on velvoitettu informoimaan asiakkaitaan siitä, mitä tarkoitusta
varten se kerää ja käsittelee asiakkaan henkilötietoja.
–
Jos yritys aikoo käyttää henkilötietoja muihin tarkoituksiin kuin
niihin, mihin on alun perin kerännyt henkilötietoja, tästä on myös
kerrottava asiakkaalle.
Kosken
mukaan Suomessa oli tullut syyskuuhun 2019 mennessä vireille noin 4800
tietoturvaloukkaustapausta. Sakkoja tietoturva-asetuksen noudattamatta
jättämisestä Suomessa ei ole vielä annettu, mutta muualla Euroopassa
kylläkin.
– Näyttäisi siltä, että käytännössä tietosuoja-asetuksen noudattamiseen liittyy vielä ongelmia.
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion
mielestä nykyinen väestötietojärjestelmä on toimiva, mutta ei
täydellinen. Aarnion mielestä keskeinen ongelma on, että kansalaiset
tunne järjestelmää riittävän hyvin.
– Ihmiset eivät tiedä, mihin heidän tietojaan luovutetaan ja miten niiden luovuttamisen voi kieltää.
Aarnion
mielestä väestötietojärjestelmää voitaisiin käyttää nykyistä
tehokkaammin. Kansalaisen tietoihin voitaisiin esimerkiksi lisätä
maininta puhelinmyyntikiellosta, jolloin kieltoa ei tarvitsisi tehdä
monessa eri paikassa.
Nykyisin kielto on käytävä tekemässä erikseen niin sanottuun Robinson-rekisteriin (siirryt toiseen palveluun), joka on Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämä puhelinmyynnin kieltolista.
Yksittäisten
kansalaisten vireille panemia asioita tulee tietosuovaltuutetun
toimistoon noin 10 jokaista työpäivää kohti. Tyypillisiä ovat tapaukset,
joissa suomalainen on asioinut ulkomaalaisen verkkokaupan kanssa tai
päin vastoin.
– Suomalainen on
ostanut jotain ulkomaalaisesta verkkokaupasta ja haluaa tietää, mitä
tietoja hänestä on tallennettu verkkokaupan asiakasrekisteriin, Aarnio
kuvailee.
Iso ja osin hämärä bisnes
Suomalaisten henkilödatalla käydään kauppaa muutenkin kuin Väestörekisterikeskuksen kautta.
Henkilötietokaupassa liikkuvat suuret summat, mutta tarkkaa tietoa bisneksen koosta Suomessa ei ole, Etlan Heli koski sanoo.
–
Yritysten henkilötiedoilla käymän kaupan määrä on aika musta laatikko.
Tilastotiedot puuttuvat, eikä henkilödatan markkinoiden koosta ei ole
tämän takia saatavilla suoria euromääräisiä mittareita.
Koski
muistuttaa, että yritysten ei tarvitse ilmoittaa henkilötiedoilla
käydyn kaupan määrää, ja Tilastokeskuksen lakisääteisissä kyselyissä ei
kysytä yritysten henkilödatan myynnistä saamista tuloista.
Jotain
osviittaa bisneksen koosta maailmanlaajuisesti saa kansainvälisten
teknologiajättien mainostuloista: Googlen mainostulot olivat vuonna 2018
noin 96 miljardia ja Facebookin noin 55 miljardia Yhdysvaltain
dollaria.
Tiesitkö, että henkilötietosi ovat kauppatavaraa? Mitä ajatuksia se herättää? Voit keskustella aiheesta kello 18.00 asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti