maanantai 24. huhtikuuta 2023

 میزان پول در جهان چقدراست؟

درسال ٢٠١٧

مارکت‌واچ درگزارشی به بررسی میزان پول درجهان پرداخته وبا وجودتعاریف متعدد ازپول، آنها را درمقولات مختلفی گردآورده است.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، مارکت‌واچ در گزارشی به بررسی حجم پول موجود درجهان پرداخته وگفته است که بررسی حجم پول درجهان بسیار دشواراست آن هم به این دلیل که تعریف پول کمی مبهم است. درجهان امروزودرحال گسترش هرروزبرابهام تعریف پول افزوده می‌شود وبا وجود پول‌های رمزنگاری شده از قبیل بیت‌کوین وسایرمشتقات آن بررسی حجم پول درجهان بسیاردشوارشده است.

این گزارش می‌گوید برای کسانی که براین عقیده هستند پول تنها درمعنای فیزیکی آن درست است (اسکناس، سکه‌ها، پول‌های پس‌انداز شده وچک‌ها)، حجم پول موجود درجهان در حدود ٣٦.٨ تریلیون دلار است اما اگر تعریف گسترده‌تر پول را در نظر داشته باشیم که تنها شامل پول فیزیکی نمی‌شود وهرگونه پول موجود درحساب‌های دردسترس را شامل بشود حجم پول حدود ٩٠ تریلیون دلاراست.

طبق گزارش مارکت‌واچ، اگر باز م تعریف پول را گسترده‌ترکنیم و پول‌های رمزنگاری شده ازقبیل بیت‌کوین، ایتریوم وسایرمشتقات آن را در نظربگیریم وهمچنین ذخایر طلا، پول‌های سرمایه‌گذاری شده درمحصولات مالی ازقبیل اوراق مشتقه را نیز به آن اضافه کنیم حجم پول ازتریلیون فراتر می‌رود وباید آن را با کوادریلیون محاسبه کنیم.

تنها وجوه سرمایه‌گذاری شده دراوراق مشتقه درجهان حداقل ٥٤٤ تریلیون دلار است وحداکثر برآورد آن حدود ١.٢ کوادریلیون دلار است.

وجوه سرمایه‌گذاری شده دراوراق مشتقه بسیاربیشتر ازسرمایه‌گذاری‌ها دربازارسهام است که مبلغی در حدود ٧٣ تریلیون دلار است.

سرمایه‌گذاری در مستغلات که مشهودترین نوع ثروت است درمقایسه با سرمایه‌گذاری دربازارهای سهام و اوراق مشتقه بسیارکمتراست و به میزان  ٢٩ تریلیون دلار است.

ارزش کل بیت‌کوین در گردش حدود ١٠٠ میلیارد دلار برآورد شده است و این در حالی است که کل میزان سرمایه‌گذاری شده طبق گزارش CoinMarketCap حدود ١٦٠ میلیارد دلار است.

مارکت‌واچ همچنین آمارهای دیگری نیز ارائه کرده است که بسیار قابل توجه است که در پایین به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • حجم نقره موجود در جهان حدود ١٧ میلیارد دلار است.
  • ارزش بیت‌کوین در گردش حدود ١٠٠ میلیارد دلار، ایتریوم حدود ٢٨ میلیارد دلار و سایر پول‌های رمزنگاری شده حدود ٤٥ میلیارد دلار است.
  • تولید ناخالص داخلی ایالت کالیفرنیا حدود ٢.٩ تریلیون دلار است که از بسیاری کشورها بیشتر است.
  • ترازنامه فدرال رزرو بین ٢٠٠٨ تا ٢٠١٤ افزایش بسیار زیادی کرده است و از ١ تریلیون دلار در نتیجه سیاست‌های تسهیل کمی به ٤.٥ تریلیون دلار رسیده است.
  •  کل ارزش سکه‌ها و اسکناس‌‌ها حدود ٧.٦ تریلیون دلار است.
  • کل ذخیره طلا طبق برآورد شورای جهانی طلا حدود ١٨٧ هزار و ٢٠٠ تن است و ارزش کل طلای جهانی حدود ٧.٧ تریلیون دلار است.
  • سرمایه‌گذاری در بازار سهام در کل بازارهای جهانی حدود ٧٣ تریلیون دلار است. که از میان این سرمایه‌گذاری حدود ٣٨ درصد ان به بازارهای سهام آمریکا تعلق دارد، ٥ درصد آن مربوط به بریتانیاست و حدود ١١ درصد سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام در اتحادیه اروپا انجام می‌شود. در مجموع این بازارهای ٧١ درصد کل سرمایه‌گذاری بازار سهام را تشکیل می‌دهند و ٢٩ درصد مربوط به بقیه جهان می‌باشد.
  • میزان کل بدهی جهان نیز قابل توجه است و شامل بدهی‌های انباشت‌شده در دست دولت‌ها، شرکت‌ها و خانوارها است که رقمی در حدود ٢١٥ تریلیون دلار است. این میزان حدود ٣٢٥ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است. همچنین گفتنی است که حدود ٧٠ تریلیون دلار یعنی ٣٣ درصد میزان بدهی‌ها تنها در یک دهه اخیر ایجاد شده است. بخش بسیار زیادی از بدهی عظیم شده در جهان در نتیجه گسترش اعتبار در کشور چین است.
  • سرمایه‌گذاری در بخش مستغلات نیز قابل توجه است. اما انچه که در اینجا اهمیت دارد این است که ٢١ درصد کل سرمایه‌گذاری در مستغلات (٢١٧ تریلیون دلار) تنها در آمریکای شمالی انجام می‌شود و این در حالی است که تنها ٥ درصد جمعیت در آنجا قرار دارد. اروپا که ١١ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است حدود ٢٤ درصد سرمایه‌گذاری مستغلات در جهان را به خود جذب کرده است.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti