perjantai 1. syyskuuta 2017

Näin Google ja Facebook seuraavat sinua netissä

Googlen seurantajärjestelmä on niin tehokas, että NSA:kin käyttää sitä, kertoo F-Securen Mikko Hyppönen.
Puhuessaan kansainväliselle lehdistölle tänään Helsingissä, F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen valotti, millaisilla tekniikoilla internet-yhtiöt ja tiedustelupalvelut seuraavat ihmisten verkkosurffausta.

– Esitämme kaikkein askarruttavimmat kysymyksemme Googlelle. Emme valehtele internetille, Hyppönen sanoi.

Googlelle syötettyjä tietoja käytetään profilointiin. Esimerkiksi Googlen hakukoneen ennustava tekstinsyöttö toimii eri maissa eri tavoilla. Sillä on tehty muun muassa runoutta.

Hyppösen mukaan profilointi ei jää kuitenkaan yleiselle tasolle. Se viedään yksilötasolle asti.

 
Meistä jokainen on vuosittain Googlelle 13 euron arvoinen.


– Google teki viime vuonna 13 miljardin euron voitot ja sillä on miljardi käyttäjää. Meistä jokainen on vuosittain Googlelle 13 euron arvoinen. Mieluummin maksaisin palvelun käytöstä rahalla kuin yksityisyydelläni, mutta se ei ole mahdollista.

Hyppösen mukaan Google kannustaa ihmisiä kirjautumaan sisään palveluun, jotta heidän eri laitteilla tekemänsä haut voidaan yhdistää ja saada ihmisistä kaikenkattavampi kuva. Ja kun haut tehdään Android-laitteilla, saadaan niihin yhdistettyä vielä paikkatiedot.

– Jos tarkastelette seurantaevästeitä, joita Googlen palvelut asettavat tietokoneellenne, ne vanhenevat vasta vuonna 2033 tai 2034, Hyppönen sanoo.

Eväste on pieni tiedosto, jonka verkkosivusto sujauttaa tietokoneelle. Se ei ole itsessään vaarallinen, mutta se mahdollistaa käyttäjän surffaamisen seurannan.

 
Facebookia ei kiinnostanut pikaviestin, vaan 450 miljoonan ihmisen puhelinnumerot.


Hyppönen toteaa myös, että toinen internet-jätti Facebook kykenee ennustamaan viestiliikenteen perusteella, milloin ihminen on astumassa parisuhteeseen – tai lopettamassa sitä.

– Ja Facebook tietää sen aikaisemmin kuin ihminen itse, Hyppönen lisää.

Facebook osti pikaviestinyhtiö Whatsappin 14 miljardilla eurolla helmikuussa. Hyppösen mukaan Facebookia eivät kiinnostaneet brändi tai pikaviestin.

– Heitä kiinnostivat 450 miljoonan ihmisen puhelinnumerot, Hyppönen täräyttää.

Facebook pystyy myös tarkkailemaan ihmisten surffaamista Facebookin ulkopuolellakin. Kun Facebook-käyttäjä käy sivulla, jossa on Facebook-tykkäysnappi, siirtyy tieto tästä Facebookille – ilman napin klikkaamistakin.

Hyppönen ei näe internet-yhtiöiden toiminnassa mitään lainvastaista, sillä ihmiset käyttävät palveluita vapaaehtoisesti.

 
Google pitäisi nähdä mainostoimistona, jolla sattuu olemaan hakukone.


– Mutta kokeilepa elää elämääsi ilman Googlea. Internet-yhtiöt eivät ole pahoja. Ne ovat vain hirvittävän hyviä siinä, mitä he tekevät, eli mainonnan kohdentamisessa. Google pitäisi nähdä mainostoimistona, jolla sattuu olemaan hakukone, Hyppönen muotoili. 

Hyppösen mukaan etenkin Googlen seurantamenetelmät ovat kehittyneet niin tehokkaiksi, että Yhdysvaltain turvallisuusvirasto NSA:kin on siirtynyt käyttämään Googlen omistaman Doubleclick-yhtiön evästeitä.

– Lisäksi NSA:lla on nyt käytössään maailman tehokkain laskentakeskus Utahissa. Se aloitti toimintansa kaksi kuukautta sitten, mutta en tiedä tarkkaa päivää. Siitä ei ole mitään julkaistuja asiakirjoja, Hyppönen sanoi.

Hyppönen muistutti kuitenkin, ettei kaikki paha ole lähtöisin Yhdysvalloista.

– Olen antanut USA:lle paljon p*skaa, mutta todellisuudessa jokainen valtio tekee tätä, Hyppönen muistutti.

Näin Google profiloi sinut – tarkista tietosi kahdella klikkauksella

Googlen juuri sinusta luomat profiilit on nähtävissä ja muokattavissa Googlen sivujen kautta.
Googlen tärkein tapa hankkia rahaa ovat mainostulot. Viime viikolla F-Securen Mikko Hyppönen luonnehti Googlea "mainostoimistoksi, jolla vain sattuu olemaan hakukone".

Mainoksia näytetään sekä Googlen omilla sivuilla että sellaisilla verkkosivuilla, jotka ovat tehneet sopimuksen pienten Google-mainosten näyttämisestä.

Mainokset ovat kohdennettuja, eli Google yrittää suunnata niitä mahdollisimman hyvin käyttäjiensä kiinnostuksen mukaisiksi.

Google tekee kohdennuksen seuraamalla muun muassa käyttäjänsä hakuhistoriaa, sivuhistoriaa, mainoslinkkien klikkailua, Youtube-katselua, Google-tilille eli Gmail-tilille syötettyjä tietoja itsestä, Gmail-sähköpostiviestien sisältöä (kyllä, Google lukee ne automatisoidusti) sekä Android-puhelimelle asennettuja sovelluksia. Google yhdistelee myös eri laitteilta saatavia tietoja.

Seuranta tapahtuu käyttämällä evästeitä, eli pieniä seurantatiedostoja, joita verkkosivustot syöttävät nettiselaimelle. Muut sivustot osaavat lukea näitä tiedostoja ja sitä kautta nähdä, millä sivustoilla surffaaja on käynyt.

Jos käytät useilla laitteilla Google-tunnuksiasi, laitteiden tiedot yhdistetään.

Tietosi saat tarkistettua kahdella klikkauksella. Ensimmäinen toi sinut tähän artikkeliin. Toinen on tämän linkin klikkaaminen, mikä vie sinut tarkastelemaan Googlen mainosprofilointia sinusta.

Lue sitä näin:

- Vasemmalla palstalla näkyy Google-tunnukseltasi kerättävä tieto. Näet nämä, jos sinulla on Google-tunnukset ja kirjaudut niillä sisään.

- Oikealla palstalla on surffaustaipumuksiesi perusteella kerätty tieto. Jos konetta käyttää useampi ihminen samalla käyttäjätilillä, tämä on sekoitus näiden mieltymyksistä.

- Tietoja voi muokata. Jos joku aihealueista on ei-toivottu, voit poistaa sen. Tällöin et näe aiheeseen liittyviä mainoksia lainkaan.

Kohdennetun mainonnan voi myös poistaa käytöstä. Tämä on kaksivaiheinen prosessi. Sivun alareunassa on linkki tämän tekemiseen. Mainonta on kytkettävä pois sekä Googlen palveluista että Googlen mainosverkostosta erikseen.

Tämäkään ei poista mainoksia, ainoastaan kohdennetun mainonnan.

Jos käytät useita selaimia rinnakkain, niille saattaa syntyä erilaiset mainosprofiilit. Selaimen anonyymitilassa tehtyä surffausta ei käytetä profiilin rakentamiseen. Google pystyy jo periaatteessa profiloimaan sinut jo vaikka anonyymin tor-verkon läpi nettikäyttäymisesi perusteella. Selaustapa, sivustot, mitä haet ja miten liikut netissä muodostavat yksilöivän nettijäljen, joka on täysin mahdollista poimia ja yksilöidä tiettyyn käyttäjään miljoonien muiden anonyymien käyttäjien seasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti