keskiviikko 21. joulukuuta 2022

 ابلهان فریب خورده اروپایی

به لطف تحریم های غرب علیه روسیه، شرکت های نفت و گاز ایالات متحده بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۲ به رکورد ۲۰۰ میلیارد دلارسود دست یافتند (فایننشال تایمز، ۵ نوامبر ۲۰۲۲). این سود از جمله حاصل خریدهای گاز طبیعی مایع (LNG) ازامریکا توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای جبران بسته شدن شیرگاز روسیه است.

نویسنده Pierre RIMBERT

برگردان شروين احمدي

بنابراین سپرتعرفه ای فرانسه (۱۱۰ میلیارد یوروبین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳) و بازوکای ۲۰۰ میلیارد یورویی آلمان برای جبران افزایش قیمت سوخت، تبدیل به سود سهام برای تولیدکنندگان گاز شیل در امریکا می شود. اما گویا این سودها که چیزی نیست جز یارانه پرداختی دولت های اروپایی به شرکت های خصوصی آمریکا، کافی نیست.

دراوایل نوامبر، حدود ۳۰ کشتی گازی مملو از LNG به ارزش ۲ میلیارد دلاردر آب های سواحل اسپانیا و پایانه های شمال اروپا پرسه می زدند. کی آنها تخلیه می شوند ؟ فایننشال تایمز (۴ نوامبر ۲۰۲۲) توضیح می دهد: «دلالان نفتی که تانکرها را کنترل می کنند، وقتی دما در زمستان کاهش می یابد، منتظرافزایش قیمت هستند». به نوبه خود، صندوق بین المللی پول (IMF) به مردم فرانسه از پیش طعم صورت حسابی را که درقالب یک «تعدیل پایدار» باید پرداخت شود چشاند. روزنامه فیگارو (۲۱ نوامبر) آنرا چنین خلاصه می کند: «پس ازپرداخت میلیاردها دلار برای رهایی شرکت ها وخانوارها از بحران انرژی. فرانسه باید سال آینده سروسامان دادن به امور مالی خود را آغاز کند…»

Pierre RIMBERT

پيير ريمبر ، جامعه شناس ومولف کتاب «ليبراسيون» ، ازسارتر تا روتچيلد

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti